
Imaginate: Inspirations- och armkroksresa till scenkonstfestivalen för barn och unga i Edinburgh
Mellan den 28 maj till den 1 juni deltog jag, Sara Aldén tillsammans med vår medlem Anna Ottertun, aktiv i MCV-akterna “Tetra” och “Kintsugi “, vid Edinburgh International Children’s Festival, en festival som arrangeras av Imaginate och som varje år samlar scenkonstnärer och producenter från hela världen för att visa nyskapande och inspirerande scenkonst för barn och unga. Resan var en armkroksresa på initiativ av Västra Götalandsregionen och vi var totalt 12 stycken som deltog från olika centrumbildningar och regionen. Medlemmar och medarbetare från VGR, Cirkuscentrum, Danscentrum och Teatercentrum fanns med på plats och en av de viktigaste sakerna jag tar med mig är just samtalen, kunskapen och erfarenheterna jag fick av mina medresenärer. Våra samtal öppnade upp mellan våra olika kulturområden och skapade större förståelse för hur vi jobbar inom våra respektive fält och därmed kan inspireras av varandras praktiker och arbetssätt.
Syftet med resan var att inspireras och ta del av nya perspektiv och aktuella samtal och tankar inom området, hämta ny inspiration till framtida produktioner och fördjupa samarbetet mellan aktörer inom scenkonst. Vi ville också stärka infrastrukturen för scenkonst för barn – från producent till publik – genom att dela erfarenheter och kunskap oss emellan som grupp som reste från VGR.
Under de dagar vi var på plats såg vi flera föreställningar som gjorde starka intryck på oss alla. För att nämna ett axplock av alla de föreställningarna vi fick ta del av så inledde vi vår vistelse med att gå på föreställningen “Tiébélé”, en otroligt fin föreställning för de allra yngsta barnen som med enkla medel och varm, start närvaro lyckades skapa magi och engagera barnen på ett fantastiskt sätt. Därefter såg vi “Not Falling”, en akrobatisk föreställning för lite äldre barn som bjöd på imponerande rörelser och ett starkt visuellt uttryck. Vi fick även ta del av föreställningen “Beneath the Snow”, en bildrik och grafiskt tilltalande föreställning där olika material och ljudvärldar vävdes ihop till en stark och visuellt magisk helhet som lockade barnen att känna bland annat snö, regn, vind och storm. Efter det deltog vi i en “early work presentation” med Dorine Mugisha, där vi fick inblick i hur nya idéer formas och utvecklas i ett tidigt skede. Vi avslutade dagen med “The Pale Baron”, en föreställning som med humor och värme närmade sig tunga teman som diktatur och dystopi. Den handlar om ett välde där ledaren, “den bleke baronen”, han som inte kan rodna och som inte tvekar på att ta den sista biten tårta när andra inte ens fått smaka, styr invånarna med järnhand. Föreställningen var ett tankeväckande verk som rörde om i oss som bevittnade den, och som visade hur även de svåra ämnena kan gestaltas för barn på ett varmt, inkluderande och inspirerande sätt. Den berörde även ämnen som tillhörande och invandring/utvandring och sättet detta gjordes på var otroligt inspirerande och tydligt, något som rörde oss som såg föreställningen väldigt mycket. Föreställningen “A Game Within a Game”, en mim-baserad föreställning full av rörelse, gav mycket plats för humor och musik och vi fick tillsammans göra olika mim-rörelser med barnen. Vi tog oss även ut till Portobello, strax utanför Edinburgh, där vi såg “Double You” med den belgiska cirkusgruppen Be Flat. Deras föreställning var en stark höjdpunkt – en lekfull och musikalisk upplevelse där publiken hela tiden bjöds in och perspektiven ständigt vändes. Kvällen avslutades med en traditionell Ceilidh, där vi dansade skotsk logdans, även kallad Highland fligh tillsammans med både publik och festivaldeltagare. Anna deltog senare i ett folkmusikjam där hon kulade och fyllde hela baren med sin röst – en otroligt fin avslutning på resan.
Det är svårt att sammanfatta vad jag tar med mig av allt detta otroliga vi fick uppleva, se och ta del av, mycket kommer säkert komma och landa senare, men just nu är jag mest inspirerad och uppfylld av att ha fått lära mig så mycket av mina medresenärer och kollegor.
För att lyfta fram några erfarenheter som jag kan dela i form av insikter och verktyg för våra medlemmar vill jag nämna dessa:
- Jag erfor hur interaktivitet och delaktighet fördjupar barns engagemang och skapar starkare upplevelser. Genomgående upplevde jag att de som inte använde sig av för avancerade metoder och tekniker fick starkast kontakt med just barnpubliken.
- Jag upplevde hur viktigt material och ljud är och hur det kan användas för att skapa nya sensoriska världar och upplevelser som bygger broar mellan åldrar.
- Jag inspirerades starkt av hur man kan skapa föreställningar med komplexa och tunga teman men göra dem tillgängliga för barn genom humor och värme. Att föreställningen är starkt politisk och vågar vara det inspirera mig och för att belysa nya insikter så tar jag med mig att detta är något som verkligen är viktigt att just våga göra – att prata om och gestalta det som är tungt och skrämmande. Kolla gärna in föreställningen här: https://youtu.be/TU1_dxqd0OE https://www.imaginate.org.uk/festival/whats-on/the-pale-baron.
- Sist men inte minst påmindes vi om värdet av att bjuda in olika kulturella perspektiv, något som IMAGINATE gjorde så otroligt bra. Armkroksresan stärkte våra relationer och nätverk – en viktig grund för framtida samarbeten och idéutbyte.
Väl hemma konstaterar jag att Imaginate-festivalen gav oss otroligt mycket inspiration och nya insikter och verktyg som vi hoppas ska kunna stötta våra medlemmar och stärka scenkonsten för barn och unga i Västra Götaland.
En kort reflekterande rapport från MCV-medlemmen Anna Ottertun och hennes upplevelse av vistelsen:
”Jag är tacksam för att jag har fått möjligheten i att delta i Imaginate helt gratis. Det är väldigt generöst och inget som vi frilansmusiker är bortskämda med! Ovärderligt att få spendera så mycket tid att djupdyka i samtida scenkonst och samtidigt kunna umgås och mingla med konstnärer och producenter/konsulenter ifrån vår egen region och delar av Europa. I andra sammanhang när man som frilansmusiker deltar i festivaler och showcases, blir det oftast ett kort nedslag som handlar om den egna prestationen och sen ”hem igen”, eller vidare till annat jobb. Hade man stannat kvar på festivalen i sådana fall, så hade ju ens eventuella inkomster (showcase är ju gratis-jobb dessutom) ätits upp av vistelsen…”
