Musikcentrum Väst Ny (MCV NY)

Musikcentrum Väst Ny är ett medlemskap för dig som är oetablerad musiker och söker en språngbräda in i musikbranschen. Medlemskapet erbjuder inspirationsträffar, stöd och möjlighet att bolla idéer, samt tillgång till ett nätverk med 700 musiker och artister. Du får dessutom möjlighet att delta i två medlemsträffar per år.

Musikcentrum Väst (MCV) arrangerar i samarbete med Sensus fyra inspirationsträffar under hösten 2024, med föreläsningar av Hilma Kekkonen Orrell. Vid en av träffarna (11/11) medverkar även Petter Seander. Träffarna vänder sig till dig som är medlem i Musikcentrum Väst Ny och oetablerad musiker, med målet att stödja din karriärutveckling och öka din synlighet i musikbranschen. Fokus ligger på att bemöta de specifika behov och utmaningar du står inför som oetablerad musiker och artist.

Hur anmäler jag mig till en träff? Maila terese@mcv.se senast 2 dagar innan finspiratiosnträffen äger rum. Vi ser gärna att du deltar i samtliga träffar, då de är kopplade till varandra (om du enbart kan vara med på 2-3 träffar så är det ok).  

Adress till Sensus lokaler där alla träffar äger rum: Drottninggatan 30, 411 14 Göteborg (nära Brunnsparken)

 

📆 Träff #1: Jag vill spela – hur gör jag?
| 8 oktober | 18:00-20:30 (Sensus lokaler)

Denna inspirationsträff är utformad för dig som vill få fler spelningar och nå en bredare publik med din musikgrupp. Vi tar upp allt du behöver veta för att ta nästa steg i din musikkarriär, från att fixa gigs och skapa ett professionellt elektroniskt presskit (EPK) som fångar arrangörers uppmärksamhet, till att skriva effektiva mejl som öppnar dörrar till nya spelningar och bygga värdefulla kontaktnätverk inom musikbranschen. Du får lära dig hur du skapar engagerande och övertygande presentationstexter för mejl och hemsidor, samt hur du använder olika marknadsföringsplattformar som Facebook, Instagram och Spotify på bästa sätt för att engagera och utöka din publik. Denna inspirationsträff ger dig praktiska tips och strategier för att navigera i musikbranschen och öka din synlighet, så att du kan säkra fler spelningar.

 

📆Träff #2: Ur ett arrangörsperspektiv – Hur tänker en bokare/arrangör?
| 29 oktober | 18:00-20:30  (Sensus lokaler)

Vill du förstå hur en bokare eller arrangör tänker och vad som krävs för att upparbeta kontakt och långsiktiga relationer inom musikbranschen? Denna inspirationsträff ger dig insikter direkt ur arrangörens perspektiv och hjälper dig att navigera allt från gageförhandlingar till marknadsföring av dina spelningar. Vi går igenom vad du ska tänka på vid förhandlingar om arvode och hur du kan presentera din musikgrupp på bästa sätt med hjälp av effektiva texter, en tydlig stageplot och en komplett teknisk rider. Dessutom får du lära dig om vikten av ett bra bemötande och hur ett respektfullt förhållningssätt kan leda till långsiktiga samarbeten. Inspirationsträffen tar också upp hur du kan samarbeta med arrangören för att marknadsföra din spelning och nå en större publik, olika insikter i logistisk planering, och hur du bäst hanterar förändringar och praktiska detaljer. Slutligen diskuteras hur du kan använda feedback från arrangörer för att utveckla dig och din musikgrupp och att stärka dina framtida samarbeten. Detta är inspirationsträffen för dig som vill bli en bra samarbetspartner och skapa långsiktiga relationer inom musikbranschen.

 

📆Träff #3: Hur komunicerar jag musiken genom bild och text? (Gästföreläsare: Petter Seander)
| 11 november | 18:00-20:30 (Sensus lokaler)

Denna föreläsning handlar om hur du som artist, musiker eller musikgrupp kan kommunicera din musik genom bild och text och skapa ett starkt varumärke, både musikaliskt och visuellt. Du får lära dig hur du skapar en sammanhängande och autentisk bild av din musik och dig själv som artist, och vikten av att ha ett starkt varumärke för att sticka ut i musikbranschen. Vi går igenom hur du definierar ditt varumärke genom att identifiera dina kärnvärden och bestämma vilka känslor och budskap din musik ska förmedla. Föreläsningen ger dig verktyg för att skapa en visuell identitet som kompletterar din musik, från rätt stil och design för albumomslag och affischer till hur du använder bild och video för att förstärka ditt varumärke. Du får också insikt i hur du utformar engagerande texter för pressreleaser, biografier och sociala medier i rätt ton och stil för att spegla ditt varumärke. Dessutom ingår övningar för att utveckla ditt varumärke och strategier för att använda sociala medier och skapa engagerande innehåll för att nå ut till en bredare publik och bygga en lojal fanbase.

 

📆Träff #4: Hur bygger jag kontakter och bygger nätverk inom musikbranschen?
| 25 november | 18:00-20:30 (Sensus lokaler)

Denna föreläsning handlar om hur du bygger kontakter och nätverk inom musikbranschen för att få flera spelningar och möjligheter. Vi kommer diskutera vikten av att delta på musikrelaterade evenemang, workshops och nätverksmöjligheter, samt att skapa och vårda relationer med andra artister, producenter, managers och branschfolk. Du får lära dig hur du använder sociala medier och professionella plattformar som LinkedIn för att nätverka och hur du gör research inför events och mässor för att identifiera nyckelpersoner och bolag som kan vara viktiga att träffa. Föreläsningen ger konkreta råd om hur du kan vara proaktiv genom att presentera dig själv och din musik på ett professionellt sätt, och ha visitkort och ett elektroniskt presskit (EPK) redo. Vi tar även upp fördelarna med att delta i showcasefestivaler och musiktävlingar för att få större exponering och bygga nya relationer. Slutligen går vi igenom hur du vårdar och följer upp dina kontakter genom regelbunden kommunikation, visar intresse för deras arbete och erbjuder ditt stöd när det är möjligt.

 

Information om höstens föreläsare

Hilma Kekkonen Orrell är bokare tillika arrangör, och har har verkat inom musik sedan 16 års ålder, då hon startade sin första festival i uppväxtstaden Uddevalla. Därefter har evenemangen, klubbarna och festivalerna varit många och på flera platser i Sverige. Hilma har startat och drivit bokningsbolaget HKO Bookings som har verkat i både Sverige och Europa. Man hittar henne även i ett antal styrelser, så som ordförande för Indiego, styrelsemedlem i  Svensk Live och Live DMA. Hilma är numera baserad i Sthlm och jobbar där som inhousebokare och tekniker, samt på deltid med Sensus musikverksamhet.

 

Petter Seander grundade Birds Will Sing For You den 8 november 2011. Sedan dess har han arbetat med en mängd musikrelaterade projekt inom PR, pressarbete, management och rådgivning. Med över 13 års erfarenhet har han anpassat sitt arbetssätt till en ständigt förändrande musikbransch, men kärleken till musiken och till artister som vågar gå sin egen väg har alltid stått i centrum. Petter värdesätter både kreativitet och en stabil grund som bygger en lojal lyssnarskara över tid. Istället för att jaga snabba trender fokuserar han på strategiska beslut som bidrar till långsiktiga karriärer för artisterna han arbetar med. Hans motto är att skynda långsamt och prioritera kvalitet i en värld där musikflödet är större än någonsin.

 

Info om medlemskapet ”Musikcentrum Väst Ny”

Musikcentrum Väst Ny är en medlemskategori hos den ideella föreningen Musikcentrum Väst (MCV). Medlemskapet är personbundet (ej för ett helt band) och är till för dig som satsar på att bli musiker eller artist, men för närvarande kanske studerar musik eller har ambitionen att på sikt bli *yrkesverksam musiker. 

Medlemskapet är ett sätt att vara en del av MCV:s stora nätverk av frilansande yrkesmusiker, komma på våra medlemsträffar och vissa fortbildningar, samt få våra utskick med all möjlig samlad information som är relevant för dig som vill jobba som musiker. Vi kommer också finnas som en resurs för dig för att bolla tankar och idéer via coachningsamtal. Du kommer inte att synas på vår webbsida eller vara en del av vår förmedling som medlem i Musikcentrum Väst Ny, för det krävs en annan ansökan och du måste kunna sägas vara *yrkesmusiker för att ansöka. 

*Att vara yrkesmusiker/artist innebär att aktivt vara verksam på antingen deltid eller heltid, med syftet att exempelvis genomföra konserter och föreställningar, turnera, spela in och ge ut musik med mera — samt att musiker/artistyrket utgör hela eller delar av ens inkomst.

Vad ingår i medlemskapet?  

  • Du får ta del av medlemsträffar vid minst 2 tillfällen per år där du får möta oss samt yrkesverksamma musiker och artister. 
  • Du får ta del av vissa fortbildningar inom frilansyrket samt mailutskick med relevanta tips för dig som vill jobba som musiker eller artist.
  • Vi kommer också finnas som en resurs för dig för att bolla tankar och idéer kring ditt musikerskap (allt från låtskrivande till hur du bokar gigs) vilket innebär att du kan boka in ett 45 min coachningspass per år

Medlemskapet kostar 150:-per år. Blir du medlem från/efter oktober gäller medlemskapet även för det kommande året.

Här hittar du mer info om vem som kan söka till Musikcentrum Väst Ny

Ansökan gör du här (enkel ansökan!)

Åldersgränsen för medlemskapet är 18 + och uppåt. 

Om du inte vill bli medlem kan du betala 150 ;- till Sensus för varje enskild inspirationsträff.  Är du redan medlem hos Sensus? Kontakta då Ammi Johansson, ammi.johansson@sensus.se för att få ta del av inspirationsträffarna.