Nyheter

EnglishSwedish

Scenkonstmässa för barn och unga

Västra Götalandsregionen bjuder in till Scenkonstmässa för barn och unga den 12 september för dig som arbetar som samordnare eller arrangör. Inspiration, föreläsningar och en mötesplats för nätverkande med andra arrangörer och de som har produktioner i Kulturkatalogen väst. Läs mer och anmäl dig här!

Konstnärsnämndens deadlines i augusti:

-Internationellt utbyte och resebidrag: sista ansökningsdag 29 augusti
-Nationellt residens vid Studio Acusticum, Piteå: sista ansökningsdag 29 augusti

Läs mer under konstområdet ‘Musik’ på Konstnärsnämndens sida för stipendier och bidrag.

Kulturakademin söker projektledare

I slutet av juni gick Kulturakademin ut med att de söker 2-3 projektledare för kompetensutveckling inom Scenkonst, Musik samt Bild och Form! Läs mer här.

Sök STIM-stipendiet!

Har du koll på STIM-stipendiet? Årets stipendieansökan öppnar den 11 augusti. Läs mer på STIMs hemsida!

Fonogramstöd

Ansökan till Kulturrådets bidrag Musikutgivning (fonogram) är öppen mellan den 9 augusti och 6 september. Info och ansökan hittas här.

Projektstöd Pronto

Sök Göteborgs Stads Pronto projektstöd mellan den 10 augusti och 31 augusti! Du kan söka projektstödet Pronto för kulturprojekt tre till fyra gånger per år, och du kan som mest ansöka om 40 000 kronor. Läs mer här.

Nyfiken på nya Gothenburg Art Ensemble?

Den 19 och 20 augusti har Gothenburg Art Ensemble sin urpremiär på Atalante i Göteborg! Ensemblen är ett nystartat storband som spelar nyskriven modern jazz- och improvisationsmusik färgad av rock, pop och konstmusik. Initiativtagarna är musikerna, komponisterna tillika MCV-medlemmarna Malin Wättring & William Soovik. Denna duo har länge spelat ihop och fick en idé om att starta ett projekt där de fick utlopp för sitt gemensamma intresse för att komponera och arrangera ny musik för större ensemble.

Vi har tagit tillfället i akt och ställt några frågor till William!

Hej William,
Vad spännande med ert nya projekt! Du lär har beskrivit dina kompositioner i projektet enligt devisen: “Mina låtar är skitlånga och låter stundtals lite som nån slags lågbudget superhjältefilm-musik, med solon.” 🙂

Vad härligt ju! Vilken superhjälte ger dig mest inspiration? 
— I ärlighetens namn har jag dålig pejl på alla superhjältar och har svårt att hänga med i alla turer som tas i alla nya filmer och serier. Ett opretentiöst svar skulle vara att en favorit helt klart är en karaktär från South Park som heter Captain Hindsight. Han blev, under ett lab-experiment, biten av en retroaktiv spindel varpå han får förmågan att i efterhand kunna se hur man skulle kunnat förhindra diverse katastrofer och olyckor. (Hindsight = Efterklok) Ganska meningslöst och något av en underdog i superhjältevärlden, minst sagt. Han slår an nåt hos mig! Ett mer pretentiöst svar skulle väl vara att musiken från den första Superman-filmen (av John WIlliams) är extremt fet. Klassisk retro superhjältemusik! Men framförallt inspireras jag ofantligt av alla superhjältar jag finner bland kompisar och kollegor, nära och kära, som kör på och gör sin grej, i ur och skur, år efter år. Det får mig att vilja fortsätta gneta på med det jag gör och bejaka alla mina märkliga infall och impulser trots att det ofta är slitsamt och utmattande (men också djupt tillfredsställande).

Hur har ni inspirerats överlag till ert maffiga ensemble-koncept?

— Jag och Malin, tillsammans med andra vänner och kollegor, har pratat om denna idén i många år. Vi har alltid gillat konceptet med stora ensembler men känt frustration över att formatet är så svåråtkomligt. Det blir väldigt snabbt väldigt dyrt och väldigt meckigt när så många människor är inblandade, plus att de existerande banden ofta är ganska oflexibla. Det är en fast sättning och fasta medlemmar som gäller, och har man andra idéer får man söka sig någon annanstans. Nu blir ju denna premiäromgång av GAE förvisso med “traditionell storbandssättning” men det skulle lika gärna kunnat vara 4 trumset, 14 blockflöjter och tre personer med datorer, om vi hade känt för det. En ensemble som vi ofta nämnt som inspiration är norska Trondheim Jazzorkester. Detta är en orkester med en konstnärlig ledare som flera gånger årligen bjuder in kompositörer som får skriva musik och välja sättning på orkestern. Musiken är ofta genreöverskridande och bandet förändras från projekt till projekt. Med Gothenburg Art Ensemble har vi förhoppningen om att kunna rulla igång en motsvarande boll här på svenska västkusten.

Hur håller ni premiärnerverna i schack, egentligen?
— För min egen del vet jag inte om jag gör det… Detta projekt är kulminationen av det hittills mest intensiva året i mitt liv så än så länge har jag inte hunnit bli så nervös. Jag skrev klart de sista noterna bara för någon halvtimme sedan. När jag räknar in på första repet på måndag lär både ben och armar bli till gelé och pulsen gå upp i 200. Jag har skrivit för större band tidigare men är alltid supernervös när något ska spelas upp. Det är så många bra musiker som spelar och jag har lagt ner så mycket tid och energi på det här. Allt jag hittills hört är dessutom fula midi-versioner av alla låtarna. Jag vill så gärna att det ska funka men kommer inte veta säkert förrän jag får höra det på repen. Det är helt klart lite pirrigt!! Jag är väldigt tacksam att vi får flera repdagar tillsammans innan showtime, så kanske det värsta hinner släppa! Med det sagt så är jag oerhört taggad, glad och tacksam på att vi kan genomföra detta och det ska bli så kul att äntligen komma loss med detta projekt. Stort tack till Konstnärsnämnden, VGR och GAC (Göteborg Artist Center) som hjälper oss att sjösätta detta projekt!


Haffa din biljett här.