Nyheter

HETA TIPS angående jazzahead! 2026

Den 5 september lyssnade MCV på samtalet How to apply for the trade fair and festival jazzahead! 2026
Bakom seminariet stod GAC, Kulturrådet, Exms, Musikcentrum Sweden, STIM och Svensk Jazz. Ta del av tips och trix nedan ifall du är sugen på att ansöka om att spela på mässan under nästa år då Sverige är partnerland! 

Inbjudna gäster: Götz Bühler och Sybille Kornitschky från jazzahead!
Modererat av Ebba Westerberg



Allmänt, introduktion:
-Jazzahead har 20-årsjubileum 2026 med numera ca. 3000 besökare från 60 nationer.
-jazzahead! är en trade fair med showcases men det finns också en mer traditionell festivaldel kopplad till mässan runtom hela stan, på 35 olika venues.
-jazzahead! väljer ut ett partnerland som rör showcases specifikt: 8 st slots finns nu för svenska akter inför 2026.

Tips från arrangörerna:
-Delegatlistan är viktig att använda för att kunna kommunicera. Lämna också space i schemat för mer spontana möten.

-Kolla in de akter som tidigare spelat genom åren, för att få en liten hint om hur man ska förhålla sig till mässan i stort.
-Visuella inslag är viktigt, tänk på att ha högupplösta pressbilder och livematerial.
-Det finns en fördel att göra spelningar runt omkring datumen för själva mässan, dvs snarare än att man inte får konkurrera med fler gigs så uppmuntras det av jazzahead.
-Vänta inte med att ansöka om showcase på mässan, det är vanligt att de första ansökningarna hamnar “top of mind” hos juryn.

Hur ansöka om att få spela?
-Steg 1: Registrera dig!
-Se inte mässan som en chans till ett gig; det är en helhet ihop med konferens- och mässdelen. Ta vara på tiden och var på plats under dagarna! Se till att använda det globala nätverket, oavsett om du spelar eller ej.
-Ansök hos ExMS om att bli “co-exhibitor”.
-Det finns två kategorier i ansökan: “Professional participants” (individuella/enskilda personer) och “Exhibitiors” (bolag/organisation, såsom t.ex. ExMS som har en monter på plats)
-Deadline är den 8 oktober för ansökan till mässan 2026.
-Det finns ett refund-system kring ansökan om man inte längre ska åka eller blivit utvald; man bör då boka av strax efter annonserandet av de utvalda akterna. och då kan man få typ 30% tillbaka.
-Man kan söka individuellt, man behöver alltså inte vara exhibitor eller organisation men det är inte dumt att söka genom ett större nätverk/organisation/bolag. Det är endast 1 applikation som gäller (så att man inte dubbel-ansöker).
-Förfarandet för ansökan är uppdelat i 4 moduler:
1. German
2. Partner country (Sverige i detta fall)
3. Europe
4. “Overseas”.
Man söker alltså inom en specifik modul.
Till exempel: Om man är en kvintett där tre är boende i Sverige och de andra utomlands, så gör man en ansökan till den svenska modulen.
-Åtminstone 1 person från en utvald akt bör stanna under mässan för nätverkande och att ta vara på möjligheten.
-Man får inte betalt för att spela.
-I ansökan fyller man i ifall man sökt bidrag från sitt hemland om att få spela.

Kriterier för urval och juryns tågordning:

-Man behöver inte vara ny i branschen, de letar inte enbart efter “nya stjärnskott”. Aktualitet och nysläppt musik är dock A och O. De letar efter något som de inte hört innan.
-De letar efter “current projects”, t.ex. är det inte så intressant om man turnerat med samma program i flera år.
-En diskussion uppstod kring frågan: Vad är eg. ett current project? Man kan ha släppt skiva inom 1,5 år och spelat mycket runtomkring, och det kan ändå räknas som en aktuell akt. Tillgänglighet och professionalitet viktas högt. De kallar det “internationally tour ready” (dvs export ready).
-Juryn lyssnar på ALLT som inkommer. Det finns en jury för specifikt de svenska akterna (dvs en jury för varje modul).
-Bl.a. gender/kön och geografiska aspekter tas i beaktning.
-Jurymedlemmarna på mässan byts ut varje år. Två av jurymedlemmarna är från Sverige denna gång.

Övriga frågor:
Är det värt att försöka spela i Bremen även om man inte får ett showcase?
-Ja! Det finns även “club nights”. Det är olika venues som kurerar sina program själva, även om ett visst inflytande finns från de huvudsakliga arrangörerna.
-Tips: Det kommer att finnas en specifik “Swedish club night” under kommande mässa.

Kan man vara hur många som helst i sin grupp/akt som kommer och spelar?
-Man kan absolut komma och spela som storgrupp, men det handlar lite om planering kring kommande ringar på vattnet (ifall det skulle vara möjligt att vara ett fortsatt turnerande storband — med andra ord, det kan vara “svårbokat” att fortsätta turnera i en sådan konstellation). Formatet festival kan annars vara en bra scen för stora band/grupper.

Kan man ansöka även om man inte hunnit släppa något nytt ännu, men det är på g?
Ja, det går bra att söka med t.ex. livematerial och vara på gång med ett släpp inom nästa års första halvår.


Övrigt:
-The “grand opening” med svenskt tema äger rum den 22 april på kvällen. Den 23-25 april utgör själva showcase-dagarna.

Hör av er om ni vill veta mer eller bolla idéer med oss på kontoret och lycka till med era ansökningar! ✨🔥
/MCV

Live Music From Sweden — next up 2025:

Our digital showcase platform Live Music From Sweden (LMFS) is now stepping into a brand-new outfit with the launch of the project ExpoReady. The aim of this export initiative is to find international opportunities within the live music scene – beyond the digital format. We are looking forward to new connections to create vibrant live experiences and international cultural exchanges!

Next up is our trip to the Reeperbahn Festival 2025, Hamburg — Are you a promotor, representing a music commission, venue, festival or culture house? Looking forward talking to you! Wanna book a meeting? Contact: Annelie Johansson, project manager: hej@lmfs.se

Follow our work and channel! www.livemusicfromsweden.se

Don’t miss out our portfolio — highlighting Musikcentrum Väst acts of pop/indie/alternative:


Artist Only – Kurs för artister med eget bolag

SOM och Musikcentrum presenterar stolt tillsammans med Sensus:
Artist Only – Kurs för artister med eget bolag

När: 22–23 september 2025, kl. 9–17

Var: ICEA, Råsundavägen 73, Solna
Pris: 1000 kr + moms (SOM/MC-medlemmar), 2000 kr för övriga
Sista anmälan: 10 september

Kursen är för dig som driver eget skivbolag och har en aktiv artistkarriär. Fokus ligger på balans mellan administration och kreativitet, samt röst- och scenutveckling.

Dag 1 – 22/9 (föreläsningar):

  • Release & projektledning – Anna Lindholm (Icons Creating Evil Art)
  • Musikjuridik – Eva Karman Reinhold (Smilodon/SOM)
  • Promotion & marknadsföring – Petter Seander (Birds Will Sing For You)

Dag 2 – 23/9 (workshop):

  • Artistiskt uttryck & röstvård – Susanne Bertlin (artist- & sångcoach)

Vegetarisk lunch båda dagarna ingår.

Anmäl dig här!

ExMS – Rabatterade pass till by:Larm 2025

Inför festivalen by:Larm 2025 erbjuder Export Music Sweden rabatterade delegatpass för den svenska musikbranschen. I år finns även ett begränsat antal rabatterade hotellrum.

by:Larm är en av Nordens viktigaste mötesplatser för musikbranschen – en perfekt chans för nätverkande och för artister att synas. Festivalen och konferensen äger rum i Oslo den 11–13 september 2025.

För att ta del av erbjudandet – skicka ett mejl till veronica@exportmusicsweden.org

 

 

Kulturrådet – Projektbidrag inom musikområdet

Missa inte att ansöka om projektbidrag inom musikområdet!
Bidraget stödjer tidsbegränsade projekt som stärker musiklivet i Sverige, bidrar till mångfald och förnyelse samt främjar internationellt och interkulturellt utbyte.

Missa inte att söka – sista anmälningsdagen är den 11 september. Mer info här!

Ansök om rabattkod till Reeperbahn!

Export Music Sweden (ExMS) erbjuder rabattkoder på delegatpass för artister, låtskrivare och företag i den svenska musikbranschen som ska på Reeperbahn Festival den 17-20 september.-Nätverksevent i Hamburg – 18 september kl. 15–17 på DOT
-Berlin Experience – 16 september på de nordiska ambassaderna

Ansök om din rabattkod här!

 

 

Webbinarium 27 oktober

AI & musiken – vems rättigheter gäller?

Musikalliansen hälsar dig varmt välkommen till det sjätte samtalet i den uppskattade serien ”AI & Musiken”.

Vid webbinariet fördjupar vi oss i den snabba utvecklingen där musik möter artificiell intelligens – och lyfter de frågor som berör oss alla: teknikens möjligheter, de etiska perspektiven och inte minst de juridiska rättigheterna.

Den här gången gästar musik- och techforskaren Daniel Johansson samt STIMs chefjurist och tillförordnad vd Lina Heyman. Tillsammans delar de med sig av sina insikter och spaningar kring vad som väntar runt hörnet i denna föränderliga tid.

✨ Du behöver inte ha deltagit i de tidigare webbinarierna – varje samtal står på egna ben.
✨ Passar både för dig som själv skapar musik och för dig som arbetar i musikbranschen i stort.

Läs mer och anmäl dig här!