Nyheter

Internationellt studioresidens i Örebro!

Konstnärsnämnden lanserar ett nytt internationellt studioresidens i Örebro efter tre års utveckling i Närke. Under uppstarten har banden Speedway (Revelation Records) och Kvaen (Metal Blade Records) testat vistelsen och rapporterat enbart positiva erfarenheter av Fascination Street Studios och producenten Jens Bogren med kollegor. Ansökningar är nu öppna.

Läs mer här!

Konstnärsnämnden om att arbeta internationellt

Om skatt, deklaration och trygghetssystem när du ska arbeta utanför ditt hemland.

Många konstnärer arbetar utomlands – ibland återkommande, ibland tillfälligt – och vissa bor där under en period. Det väcker frågor om skatt, deklaration och trygghetssystem. Här får du veta vad du bör tänka på innan du tar ett jobb utomlands.

Läs mer här!

 

Kulturrådets bidrag till fria musikgrupper

Vi vill passa på att tuppa upp oss ordenligt då så fantastiskt många av våra medlemmar mottagit turnéstöd och vill såklart gratta de som mottagit stödet å det varmaste! Till dem av oss som sökt bidrag och inte mottagit stöd denna omgång vill vi också passa på att verkligen peppa och uppmuntra att söka igen – i bidragsansökningar gäller det att vara uthållig och fortsätta söka – att vara en traktor och inte en ferrari – för att citera vår kära medlem Fredy Clue!

Stort grattis till:

Elin Teilus, Anna Heikinen, Emilia Amper, Bach Jazz, Shtoltse lider, Groupa, Anders Hagberg, Helena Ek & Peter Janson, MUSICMUSICMUSIC, Nann Carling, Lina Nyberg, Kaja, Among Lynx, Malvakvartetten, Martina Almgren, My Dear Companion, Sisters of Invention, Sallyswag, Sara Aldén, SKROT, Süperstar Orkestar, Terese Lien Evenstad Quintet (TLEQ), The Gothenburg Combo, Thor & Olle, William Soovik Grand Finale.

🎉🎉🎉

Konstnärsnämndens nya nationella musikresidens!

Konstnärsnämnden och Studio Cirkus startar ett nationellt musikresidens för att ge musikkonstnärer möjlighet att utveckla sin konst och främja kulturutbyte, med stöd från Region Dalarna. Ett tvåårigt pilotprojekt har genomförts med visartisten Fia Ekberg och jazzmusikern Isak Hedtjärn, som tillsammans med kollegor arbetat i en kreativ miljö med konsertlokal och inspelningsstudio.

Läs mer här!

Ansök till Keychange 2026!

Talent Leadership Programme (TLP) 2025–2026 är ett Creative Europe-finansierat initiativ för kvinnor och könsminoriteter i musikbranschen. Under sex månader får deltagarna verktyg, nätverk och stöd för att utvecklas som ledare och driva förändring inom musik och samhälle.

Ansökan är öppen till 12 november 2025.
Obligatoriskt deltagande i Tallinn Music Week (april 2026) och Reeperbahn Festival (sept 2026).

Ta denna unika chans att växa, nätverka och påverka framtidens musikbransch!

Läs mer och ansök här.

MCV:s musiker på WOMEX 23-25 oktober!

Under 2025 genomför vi två armkroksresor med siktet på nya kontaktytor och livesammanhang, och nu är det dags för WOMEX i Tammerfors, Finland 22-26 oktober. 🔥 Musikcentrum Riks, Kulturförvaltningen VGR och Musik i Syd driver vår digitala showcase-plattform Live Music From Sweden (LMFS), med höstens fokus på projektet ExpoReady. Syftet med projektet är att sätta livescenen i centrum och ta steget från det digitala formatet.

Två av Musikcentrum Västs medlemmar, Livet Nord (Livet Nords orkester, Kaja m.fl.) och Jakob Rolandsson (Vädur) åker tillsammans i armkrok ihop med Kulturförvaltningen Västra Götalands folk- och världsmusikproducent Emma Johansson och arrangören Anna van der Tol.

Resan till WOMEX skapar möjligheter att nätverka och träffa musiker, bokare, arrangörer och värdefulla kontakter inför nya (eller ytterligare) internationella kliv framåt för våra akter. Vi vill även passa på att uppmärksamma att Musikcentrum Östs medlemsakt BITOI ska spela ett showcase under WOMEX, missa inte detta om ni ska åka till mässan! Speltid: lördag 25 oktober kl 13.00. Läs mer på WOMEX officiella hemsida.

Missa inte heller ”tre snabba”-intervjun med WOMEX-aktuella MCV-akten Fredy Clue på Live Music From Swedens hemsida

Här är MCV:s urval av akter inom folk- och världsmusikakter som närvarar på WOMEX:

Rapport från Reeperbahn Festival 2025! 🔥

Vårt digitala skyltfönster och showcase-plattform Live Music From Sweden (LMFS) har under hösten fått lite av en ny kostym i nya LMFS-projektet ExpoReady! Syftet med exportprojektet är att göra nya internationella insatser med livescenen i fokus. Därmed tar vi ytterligare steg från det digitala formatet – ett format som varit väldigt välbehövligt under pandemin, men som vi nu breddar upp med armkroksresor och fysiska möten med siktet på nya kontaktytor och livesammanhang. Den 17-20 september åkte därför MCV ihop med Kulturförvaltningen VGR till Reeperbahn Festival i Hamburg, i armkrok med Göteborgsbaserade artisten och producenten Klara Goliger och arrangören Qia Hjelmäng från Sagateatern i Borås. Primärt fokus för resan har varit att sätta svensk musik på kartan, erbjuda utövare nya exportsammanhang och initiera arbetsmöjligheter för Sveriges yrkesverksamma musiker, artister och arrangörer. Genom att kroka arm med aktörer i vår region har vi också kunnat stötta upp och bevaka de intressen och idéer som finns för att skapa nya möjligheter och samarbeten. En mycket rolig del av resan har varit att just få hålla ihop i ett litet team och utforska nya intryck tillsammans! 


Under sammanlagt 2,5 dagar var vi alltså på plats på Reeperbahn – en festival med en konferens och en showcasedel. Med andra ord varvades häftiga konsertupplevelser med seminarier, panelsamtal, möten och presentationer/nätverkande. Överlag finns ett fokus på diskussioner kring musikpolitik, AI och teknisk innovation, hållbarhet och jämlikhet i branschen. Med åren har Reeperbahn även vuxit till att innefatta fler kulturyttringar såsom konstutställningar, filmvisningar, performances m.m. Vi fick ta del av mindre klubbspelningar, utomhusgigs och större spelningar i teaterscensformat. Inspirerande och intensivt på ett roligt sätt, då hela festivalen ligger utspridd på olika scenytor och spelställen, teatrar och klubbar, men också utomhus över ett större stråk i en och samma stadsdel.


På vår agenda fanns flertalet besök på så kallade “receptions” → dvs. presentationer eller mottagningar anordnade av ett värdland eller annan aktör, ofta på ett spelställe eller samlingslokal med brunch eller fika och chans till nya kontaktytor. Här är tanken att man ska kunna mingla eller ta del av showcases och träffa andra i branschen. Vi var på en reception anordnad av CNM – Centre National de la Musique i Frankrike. Det är en offentlig institution vars syfte är att stödja, främja och utveckla musiksektorn i Frankrike, med fokus på alla genrer. Vi hann besöka ytterligare receptions anordnade av Estland, Ukraina och Tyskland där vi bl.a. träffade intressanta nyckelpersoner från respektive lands exportkontor och som vi diskuterade möjliga framtida samarbeten med.


ExMS Jesper Thorsson och Westside Music Swedens Gustav Påhlsson och Mattias Tell.

Under festivalen passade vi även på att träffa det svenska exportkontoret Export Music Sweden under deras flagg ‘Meet the Swedes’ – en chans för delegater från hela världen att prata med Sverige-baserade aktörer. Läs mer om ExMS här! Vi gick även på en inspirerande föreläsning med deltagare ur programmet Keychange. Keychange är ett europeiskt initiativ som arbetar för jämställdhet och inkludering inom musikbranschen. Keychange verkar för att öka representationen av kvinnor och könsminoriteter inom musikindustrin – både på scen och bakom kulisserna (t.ex. som producenter, låtskrivare, arrangörer, beslutsfattare). Vår syskonförening Musikcentrum Öst har varit med och grundat Keychange.


Genom möten och inbokade träffar bekantade vi oss med flertalet organisationer och initiativ i Tyskland:
Hamburg Music som berättade om deras nya innovationsprojekt MI-RAP (Music Industry Resiliance Acceleration Programme).
Rock City Hamburg som verkade ha liknande arbetsstrukturer som MCV.
-Den nordtyska paraply-organisationen Landesmusikrat SH (ungefär som ett “Statens Musikråd” för nordtyska musikorganisationer och aktörer)
Popnet – nordtyskt musiknätverk för populärmusik


Kulturförvaltningen Västra Götalands populärmusikproducent Maja-Karin Fredriksson och Sagateatern i Borås arrangör Qia Hjelmäng.

En summering av dessa dagar är att festivalen samlar otroligt många utövare, artister, scenkonstnärer och lika många nyckelpersoner med funktioner runtomkring (agenter, bokare, arrangörer). Då Reeperbahn-festivalen har en generell inriktning på pop/indie och väldigt många subgenrer runtomkring så samlar det också väldigt många olika aktörer på ett och samma ställe. Det var häftigt att ta del av så många uttryck och format för musik, och vi kan konstatera att det gör stor skillnad att faktiskt vara på plats fysiskt för att forma relationer, givande möten och idéer med människor. Vi kommer att jobba vidare på nya samarbeten för att tydliggöra för våra medlemmar hur den tyska musikbranschen fungerar och vilka möjligheter till samverkan som finns inom populärmusiken och närliggande genrer. Tack för denna gång, Reeperbahn! ✨

/Annelie för MCV-kontoret