Vårt digitala skyltfönster och showcase-plattform Live Music From Sweden (LMFS) har under hösten fått lite av en ny kostym i nya LMFS-projektet ExpoReady! Syftet med exportprojektet är att göra nya internationella insatser med livescenen i fokus. Därmed tar vi ytterligare steg från det digitala formatet – ett format som varit väldigt välbehövligt under pandemin, men som vi nu breddar upp med armkroksresor och fysiska möten med siktet på nya kontaktytor och livesammanhang. Den 17-20 september åkte därför MCV ihop med Kulturförvaltningen VGR till Reeperbahn Festival i Hamburg, i armkrok med Göteborgsbaserade artisten och producenten Klara Goliger och arrangören Qia Hjelmäng från Sagateatern i Borås. Primärt fokus för resan har varit att sätta svensk musik på kartan, erbjuda utövare nya exportsammanhang och initiera arbetsmöjligheter för Sveriges yrkesverksamma musiker, artister och arrangörer. Genom att kroka arm med aktörer i vår region har vi också kunnat stötta upp och bevaka de intressen och idéer som finns för att skapa nya möjligheter och samarbeten. En mycket rolig del av resan har varit att just få hålla ihop i ett litet team och utforska nya intryck tillsammans!

Under sammanlagt 2,5 dagar var vi alltså på plats på Reeperbahn – en festival med en konferens och en showcasedel. Med andra ord varvades häftiga konsertupplevelser med seminarier, panelsamtal, möten och presentationer/nätverkande. Överlag finns ett fokus på diskussioner kring musikpolitik, AI och teknisk innovation, hållbarhet och jämlikhet i branschen. Med åren har Reeperbahn även vuxit till att innefatta fler kulturyttringar såsom konstutställningar, filmvisningar, performances m.m. Vi fick ta del av mindre klubbspelningar, utomhusgigs och större spelningar i teaterscensformat. Inspirerande och intensivt på ett roligt sätt, då hela festivalen ligger utspridd på olika scenytor och spelställen, teatrar och klubbar, men också utomhus över ett större stråk i en och samma stadsdel.
På vår agenda fanns flertalet besök på så kallade “receptions” → dvs. presentationer eller mottagningar anordnade av ett värdland eller annan aktör, ofta på ett spelställe eller samlingslokal med brunch eller fika och chans till nya kontaktytor. Här är tanken att man ska kunna mingla eller ta del av showcases och träffa andra i branschen. Vi var på en reception anordnad av CNM – Centre National de la Musique i Frankrike. Det är en offentlig institution vars syfte är att stödja, främja och utveckla musiksektorn i Frankrike, med fokus på alla genrer. Vi hann besöka ytterligare receptions anordnade av Estland, Ukraina och Tyskland där vi bl.a. träffade intressanta nyckelpersoner från respektive lands exportkontor och som vi diskuterade möjliga framtida samarbeten med.

ExMS Jesper Thorsson och Westside Music Swedens Gustav Påhlsson och Mattias Tell.
Under festivalen passade vi även på att träffa det svenska exportkontoret Export Music Sweden under deras flagg ‘Meet the Swedes’ – en chans för delegater från hela världen att prata med Sverige-baserade aktörer. Läs mer om ExMS här! Vi gick även på en inspirerande föreläsning med deltagare ur programmet Keychange. Keychange är ett europeiskt initiativ som arbetar för jämställdhet och inkludering inom musikbranschen. Keychange verkar för att öka representationen av kvinnor och könsminoriteter inom musikindustrin – både på scen och bakom kulisserna (t.ex. som producenter, låtskrivare, arrangörer, beslutsfattare). Vår syskonförening Musikcentrum Öst har varit med och grundat Keychange.
Genom möten och inbokade träffar bekantade vi oss med flertalet organisationer och initiativ i Tyskland:
– Hamburg Music som berättade om deras nya innovationsprojekt MI-RAP (Music Industry Resiliance Acceleration Programme).
– Rock City Hamburg som verkade ha liknande arbetsstrukturer som MCV.
-Den nordtyska paraply-organisationen Landesmusikrat SH (ungefär som ett “Statens Musikråd” för nordtyska musikorganisationer och aktörer)
–Popnet – nordtyskt musiknätverk för populärmusik

Kulturförvaltningen Västra Götalands populärmusikproducent Maja-Karin Fredriksson och Sagateatern i Borås arrangör Qia Hjelmäng.
En summering av dessa dagar är att festivalen samlar otroligt många utövare, artister, scenkonstnärer och lika många nyckelpersoner med funktioner runtomkring (agenter, bokare, arrangörer). Då Reeperbahn-festivalen har en generell inriktning på pop/indie och väldigt många subgenrer runtomkring så samlar det också väldigt många olika aktörer på ett och samma ställe. Det var häftigt att ta del av så många uttryck och format för musik, och vi kan konstatera att det gör stor skillnad att faktiskt vara på plats fysiskt för att forma relationer, givande möten och idéer med människor. Vi kommer att jobba vidare på nya samarbeten för att tydliggöra för våra medlemmar hur den tyska musikbranschen fungerar och vilka möjligheter till samverkan som finns inom populärmusiken och närliggande genrer. Tack för denna gång, Reeperbahn! ✨
/Annelie för MCV-kontoret