Nyheter

MCV Guidar: Digital distribution

MCV svarar på frågor titt som tätt. Härom dagen inkom denna relevanta fråga. Här kan du läsa vårt svar. Något att tillägga? Det är fritt fram att komplettera i kommentarsfältet <3

Om digital distribution: Jag undrar om ni kan hjälpa mig med hur sjutton man gör för att publicera musik/skivor på t ex Spotify? Det känns som en djungel!

Ett första steg är att försöka få en ”riktigt” distributionsavtal som även inkluderar digital sådan. Dvs. ett avtal med någon av de större distributionsbolagen, till exempel:

Border som ju dessutom sitter i Göteborg, https://www.bordermusic.eu

Naxos med Sverigekontor i Örebro: https://naxosdirect.se/page/kontakta-oss-3

– Även Playground kan man få avtal kring bara distribution: https://www.playgroundmusic.com/distribution

Om du inte hittar en ”all-inclusive-distribution” via något av de större bolagen, så är det en djungel J

De flesta jag pratat med använder Distrokid eller CD Baby och verkar nöjda med det.  Det finns några detaljer med hur du ska få betald för originalmusik som du själv måste lösa hos vissa tjänster, har någon sagt mig. STIM har ganska mkt info om detta.

Med risk för att göra djungeln ännu snårigare vill jag också nämna Record Union och Amuse, som är svenska tjänster för digital distribution och som jag ofta hör talas om vid sidan av CD Baby och Distrokid, och dels meddela att jag i går (210213) lyssnade på ett webbinarium där representanter för flera distributionstjänster (varav de flesta iofs arbetar företrädesvis med labels – men många även med enskilda artister) verkade vara överens om att det är bra att kontakta flera olika distributionstjänster – för att förklara vad man vill ha hjälp med få höra vad de kan erbjuda – innan man bestämmer sig.

En av grundförutsättningarna man behöver ta ställning till är huruvida man ska betala årsavgifter, engångssummor eller genom att ge distributören provision. Men det finns naturligtvis fler faktorer att fundera över.

Det här är den bästa jämförande genomgången av olika distributörer jag har lyckats hitta (men där fattas t.ex. Record Union): https://aristake.com/digital-distribution-comparison. Så jag rekommenderar att ta en titt på den om du vill fördjupa dig lite (återigen: med risk för att djungeln tätnar – men också med möjlighet till att den blir glesare och ljusnar).

Och de panelister som deltog i gårdagens webbinarium och som uppmuntrade till kontakt kom från The Orchard, CD Baby, Aloaded, Secretly Noord och Ingrooves.

 

 

 

Ny rapport: Det svenska musikundret – små företag på en global arena

MCV:s Lars Elf deltog på seminariet ”Det Svenska Musikundret” idag (210330) med fokus på en ny rapport skriven av Daniel Johansson forskare vid Linnéuniversitetet.

Förutom Daniel medverkande: Jesper Thorsson, Export Music Sweden, Linda Portnoff; vd Tangy Market, Marit Woody, operativ chef Musikförläggarna. Moderator Pernilla Norlin, vice vd Entreprenörskapsforum

Tillbakablick och framtidsspaning med fokus på svensk musikexport. Dagens musikbransch ser inte ut som som för 15 år sedan: Techbolag, producenter, apptillverkare och musikbolag går nu i bräschen, och konstnärer, små- och mellanstora bolag behöver anpassa sig efter kartan. 

En enig panel konstaterade att alla borde läsa rapporten som är både faktaspäckad, intressant, och innehåller i viss mån en bild av hur framtiden kan se ut. 

Här hittar ni rapporten: https://entreprenorskapsforum.se/2021/03/30/det-svenska-musikundret-ar-utmanat/

Bilden är lånad från samt dagens seminariearrangör Entreprenörskapsforum.

Lina Horner ny ordförande för MCV


Lina Horner är MCV:s nya ordförande.
Foto: Hans Olsson/Viktor Turegård

Den här veckan inleddes med att Musikcentrum Västs årsmöte genomfördes digitalt för andra året i rad. Stort tack till alla som deltog!

Årsmötet, som är MCV:s högsta beslutande organ, klubbade igenom en stadgeändring som förtydligar hur du som medlem kan lämna in motioner till årsmötet. Se stadgarna med nya paragraf 6 här!

Den avgående styrelsen delade upp presentationen av årets verksamhetsberättelse mellan sig och när styrelsen hade beviljats ansvarsfrihet av årsmötet var det dags för val av ny styrelse.

Avgående ordföranden Henrik Wartel avtackades, liksom ledamöterna Anna Heikkinen och Chinaski Nymark, med uppskattande ord (och med blombud) och valberedningens förslag till ny styrelse antogs utan ändringar.

Till ny ordförande för MCV valdes Lina Horner. Lina är fritt verksam artist och låtskrivare och driver egna etiketten Little Low Recordings där hon släpper skivor i eget namn. Hon är till vardags också ansvarig för utbildningen Artist- och produktionslinjen på Löftadalens folkhögskola. Så här säger hon om sitt nya uppdrag:

– Jag tycker att MCV har en mycket viktig roll att spela i denna oerhört tuffa tid för musiklivet, som igångsättare och stödjare i återstarten. Under 2021 tycker jag också – som alla år – att det fortsatt är väldigt viktigt att jobba för en mer jämställd och inkluderande bransch.

Övriga nya ledamöter i styrelsen är Aurelia Dey, Anna Cochrane och Maud Lindström. Ledamöterna Jonas Simonsson, Tormod Tvete Vik och Johan Björklund valdes om.

Kolla in några av styrelsens fantastiska artistsidor här nedan! Snacka om bred kompetens!🤩
Lina HornerGroupa, Aurelia Dey & The NeighboursThymeshiftMaud LindströmTzeitel

För kontakt med Lina Horner: Maila mcv@mcv.se
Pressbild: Klicka på denna länk! Foto: Hans Olsson/Viktor Turegård

 

 

 

Operation: Omstart

Seminarium, gruppdiskussioner, tips inför omstarten – var med den 25 mars!

OBSERVERA att Operation: Omstart är någonting annat än Omstarta mig!
Det här är ett helt fristående seminarium dit alla är välkomna – även om det är en del av seminarieprogrammet under Folk- & världsmusikgalan och därför inriktat åt det musikaliska hållet. Kom och var med torsdagen den 25:e!

Pandemin har lamslagit livemusiken. Hur gör du som musiker och artist för att hålla skapandet vid liv under den största krisen musiklivet någonsin upplevt? Hur ser den ekonomiska strategin ut? Och hur ser planen ut för återstarten efter pandemin?

Musikcentrum bjuder, på torsdag den 25 mars klockan 10:00,  in musiker och artister till 1,5 timmars samvaro där vi fokuserar på verktyg, tips och råd inför omstarten av ett levande musikliv efter pandemin. Vi samlas först i helgrupp i Zoom för att värma upp med några inledande röster samt en genomgång av de teman som vi sedan kommer att fokusera på i mindre grupper.

Därefter delar vi upp oss i så kallade ”breakout rooms” och delar kunskap och inspiration kring olika teman som till exempel KreativitetenPengarnaDen strategiska planen och Presentationen. I varje grupp finns en på temat kunnig samtalsledare. Varje deltagare kommer att medverka i minst två samtal.
Allt avslutas med en sammanfattande samling i storgrupp.

Kom och hitta inspiration för omstarten!
Anmäl dig här senast den 24 mars!

Seminariet är ett samarbete mellan Musikcentrum och Kulturens.

Musikerfika med MCV

Nu startar vi våra digitala fikastunder igen! Eftersom vi fortfarande inte får chansen att ses live måste vi skapa andra möjligheter – så att vi får träffas på något sätt.

Vi kommer – med start redan i morgon – att öppna ett mötesrum via Zoom varje onsdag klockan 14:00–14:45, dit du kommer om du klickar på den här länken.

Varje fikastund kommer att ha sitt eget diskussionstema och vi startar i morgon med PR för dummies. Naturligtvis är även smarties på PR-området hjärtligt välkomna – men ingen fråga är för dum för att ställa och grundnivån är utgångspunkten.
Ta med dig en fråga eller flera – och gärna tips att dela med dig av – och häng på klockan två! I morgon, onsdag. Och varje onsdag därefter!

Vi hörs & ses! Förhoppningsvis redan i morgon!

Läs mer här!

Dags att söka nytt stöd till enskilda näringsidkare

Enskilda näringsidkare som har förlorat en stor del av sin inkomst till följd av pandemin kan nu söka stöd för perioden augusti 2020–februari 2021. Ansökan ska göras senast den 30 april och nedan försöker vi reda ut vad som krävs för att stöd ska beviljas.

Regeringen har fattat beslut om stödet, som i princip är en förlängning av det stöd till enskilda näringsidkare som tidigare kunde sökas för perioden mars–juli 2020.
Det nya stödet är indelat i tre perioder: augusti–oktober 2020 (period 1), november–december 2020 (period 2) och januari–februari 2021 (period 3).

För att du ska kunna få det här stödet krävs – utöver F-skattsedel – för det första att den minskade omsättningen beror på pandemin och för det andra att du redan har gjort vad du kan för att ”uttömma möjligheterna till försäkringsersättning, skadestånd och liknande ersättning” för den aktuella förlusten.

För det tredje krävs att din verksamhet omsatte minst 180 000 kronor under 2019. Då kan du få stöd för period 2 och 3. För att få stöd för period 1 måste din omsättning under 2019 ha varit minst 200 000.

Och för det fjärde måste din omsättning ha minskat tillräckligt mycket i förhållande till föregående år. För period 1 (augusti–oktober 2020) måste nettoomsättningen understiga 60 procent av nettoomsättningen för samma period 2019. För period 2 och 3 måste nettoomsättningen år 2020 vara mindre än 70 procent av nettoomsättningen 2019.

Om du uppfyller kriterierna kan du få stöd med 75 procent av omsättningstappet under period 1 och/eller med 90 procent av omsättningstappet för period 2 och 3. Du kan sammanlagt få stöd med max 168 000 kronor.

Du måste skicka med utdrag ur din bokföring – till exempel en resultatrapport – för 2019 när du ansöker för att kunna visa att du uppfyller ovanstående krav. Och det räcker alltså med att du uppfyller kraven för en av de tre delperioderna för att du ska kunna söka stödet.

Läs mer på Länsstyrelsens hemsida och sök stödet på Boverkets hemsida!
Lycka till!