Nyheter

Stort tack alla som kom på vårt julmys <3

Och speciellt tack till Christina Kjellsson (på bilden) och Paula af Malmborg Ward som stod för guldkanten i form av två små fantastiska konsertkarameller!!

På kalaset tackade vi också av Mikael Godée som efter lång (den längsta hittills…?) och fantastisk tjänst hos MCV går i pension vid årsskiftet. Det här är något som vi på kontoret nästan har lite svårt att greppa. Turligt nog är ju Mikael också MCV-medlem, så han är ju kvar i gänget ändå.

Stort tack för allt du gjort för MCV, Micke! Alla gig du bokat, alla satsningar och samarbeten du har hittat på och att du alltid sett till att hålla piskan högt när det gäller att värna konsten, musiken och att få ut mesta antalet konserter för pengarna! <3

Nu tar MCV-kontoret julledigt och vi öppnar igen måndag den 10 januari.

Sök showcase på Nordic Folk Alliance 2022

Nu är ansökan öppen för showcase på Nordic Folk Alliance som äger rum 20-22 april i Göteborg.

Det är Nomex, de nordiska exportkontoren i samverkan, som står bakom NFA och festivalen arrangeras lokalt av Kulturutveckling VGR.

Det är max fyra svenska artister/grupper inom folk- och världsmusik som kommer att väljas ut och utvalda akter får betalda resor, två hotellnätter och mat i anslutning till sin spelning. Inget gage utgår.

Deadline för ansökan är 16 januari.

Läs mer och ansök här

Music & Leadership  – ledarskapsutbildning med Musikalliansen och Hyper Island

Sångare och musiker är ofta ledare, inspiratörer och möjliggörare av starka idéer och projekt, med synergier och positiva effekter som följd.

Nu erbjuder Musikalliansen en ledarskapskurs som syftar till att stärka musikutövare i sin ledande roll, genom att undersöka och besvara frågor som:

  • Vad krävs i dagens musiklandskap för att leda och driva musikalisk utveckling, samarbeten, band, ensembler, och sig själv?
  • Hur utvecklar man ett digitalt mindset med tillhörande verktyg för kommunikation och marknadsföring?

Läs mer och ansök här senast den 10 januari!

Ett år (!) med kostnadsfri producent och management för frilansande koreografer och musikskapare

Arbetar du som koreograf eller musikskapare (det vill säga skriver du egen musik oavsett genre!)? Har du behov av kontinuerligt stöd av en producent eller manager för att lyfta din verksamhet till nästa nivå?

Då är Nordberg Movements nya projekt Music & Movement Management något för dig. En grupp utvalda koreografer och musikskapare får inom projektet kostnadsfri experthjälp av erfarna producenter och managers under ett år.

Läs mer och ansök här senast den 16 januari!

MCV-DAGEN på Stora Teatern blev succé!

  • Aurelia Dey & the Neighbours

Stort tack till alla medverkande artister, arrangörer och bokare som kom till vår utbudsdag ”MCV-dagen”  på Stora Teatern den 8 november!

Stort tack till Louise Wanselius som var konferencier och till Stora Teaterns fantastiska lokaler och personal! Vi är mycket glada och stolta över vårt breda utbud av kvalitetsmusik med liveframträdanden som presenterades av sex olika artister – vi är redan nu peppade inför nästa års utbudsdag!

MCV-dagen presenterade följande artister:

pastedGraphic.png Aurelia Dey and the neighbours

pastedGraphic.pngKarin Klingenstierna och Darelid

pastedGraphic.pngKaja

pastedGraphic.pngAigua

pastedGraphic.pngJonathan Hilli

pastedGraphic.pngPop-up Schubert

Hoppas vi ses nästa år igen!

Rapport Womex 28-31 oktober

Womex är en årlig mässa främst för folk- och så kallad världsmusik där alla involverade i musikbranschen får möjlighet att träffas och nätverka. Medverkande på årets mässa var exempelvis artister, band, bokare, arrangörer, festivaler och olika nätverk/organisationer inom folk/världsmusik. Årets mässa tog plats i Porto i Portugal där Terese Lien Evenstad representerade MCV, Musikcentrum Riks och vår nya showcasekanal Live Music From Sweden. Detta gjordes i samarbete med Ragnar Berthling från Musikcentrum Öst. Vi var på plats 28-31 oktober och samarbetade kring möten och att presentera våra verksamheter, medlemmar och projekt.

 Vad var vårt syfte och vad resulterade vårt arbete i?

När vi närvarar på mässor är alltid syftet att träffa olika potentiella samarbetspartners för att kunna skapa framtida jobbtillfällen för våra medlemmar. Vi hade ungefär 15 möten totalt med olika arrangörer, bokare, festivaler och organisationer samtidigt som vi träffade på folk som vi pratade med utöver dessa möten. Vårt arbete resulterade i flera nya kontakter och spännande trådar att dra i gällande olika samarbeten. Exempelvis en inbjudan till English Folk Expo nästa år för att kunna arbeta fram ett samarbete och representera Sverige.

 Varför ska du som musiker åka till Womex?

Jag (Terese) tycker att du ska åka till mässor för att kunna knyta nya kontakter och nätverka. Detta kan kännas jobbigt (jag förstår!) men samtidigt är det en otroligt bra investering i ditt konstnärskap när det gäller att hitta nya marknader med spelställen (andra länder), få tips om vilka bokare som finns och få deras kontaktuppgifter. En annan bra grej är att du kan gå runt till alla montrar från olika länder och bara vara nyfiken och fråga vad de arrangerar för festivaler och konsertscener i olika länder. På så vis får du möjlighet att söka  spelningar utomlands och att bredda ditt nätverk. Det är även bra att träffa musiker från andra länder som du kan utbyta kontaktuppgifter med för att kunna tipsa varandra om spelställen eller bokare/arrangörer osv.

Jag tycker också att det är väldigt inspirerande och lärorikt att se hur agenter och bokare arbetar för sina artister och grupper. 

 Tre viktiga aha-upplevelser under Womex

 Nummer 1: De flesta agenter och bokare som jag träffade under Womex presenterade alltid sina akter/artister genom att berätta deras story. De berättade vad som var intressant med artisterna och vad som hade format dem till de musiker de är idag samt varför de spelar den musik de gör. Det är ett bra tips att ta med sig – att fila på sin egen story och sätta ord på vad din bakgrund är och vad som gjort dig till den musiker/artist du är idag. Det fångar intresse! Bokaren berättade exempelvis:

“Den här artisten är från Syrien och skriver musik om sina upplevelser av flykten från den här platsen och bor nu på den här orten där hen har träffat lokala musiker och skapat den här musiken”

 – “Den här artisten slutade ta pianolektioner vid 10 års ålder och utbildade sig till matematiker. Hen spelar fri impro och använder sina matematiska färdigheter i sin musik och är nu musikprofessor på den här skolan”.

Nummer 2: Jag hade ett intressant samtal med Hilda Sandgren på MTA Productions och vi pratade just om att nätverka på mässor. Hur ska en göra? En tanke hon hade om att vara musiker på en mässa är att du inte behöver känna att du måste tränga dig på olika bokare/arrangörer utan det kan ofta vara bättre att “bara vara en skön och trevlig människa och snacka om vad som helst”. Vi är alla människor och det viktigaste är att skapa kontakt först för att sedan utveckla ett samarbete.

Nummer 3: Andra generella tips som jag fick gällande mässan var att musiker/artister alltid bör ta med sig visitkort/ flyers (gärna med QRkod som går till din hemsida eller din musik!) och gärna skivor för att dela ut. En annan viktig grej är att klippa ihop en teaser på 1 minut där din musik “går rakt på sak” eftersom bokare/arrangörer inte har tid att lyssna på en hel låt. Ha gärna med dig en surfplatta och ha teasern redo för att kunna visa upp för första bästa person. Ha koll på vad mässan eller Export Music Sweden erbjuder av olika event som du kan anmäla dig till, exempelvis “speed-dating” eller “matchmaking” där du får möjlighet att träffa bokare och arrangörer. Tänk på att ha sköna skor, drick mycket vatten, ta många pauser och ät ofta under dagen! Det är krävande att vara social och att nätverka under flera dagar, men kul! 🙂

 

– Sök till deras showcase och få möjlighet att uppträda inför massor av bokare, arrangörer, festivaler och andra nätverk/organisationer!

 

Hoppas ni vill haka på nästa års Womex!

 

/Terese

 

Jazzahead i Bremen 28 april – 1 maj 2022

Planerar du att åka till Jazzahead i Bremen 2022? Läs mer om mässan här (vi återkommer i början av nästa år med mer info).
Här kommer en första kort info om hur du blir ”co-exhibitor” till den svenska montern där Export Music Sweden står som värd (dvs. exhibitor). Och glöm inte att använda rabattkoden – OBS! Gäller bara svenska deltagare.
Jazzahead! co-exhibitor registration 2022:
1. To register for the next jazzahead! , please click here for the overview or directly on co-exhibitor registration form.
2. If you do not have an account with jazzahead! you must register as a new user first. If you already have an account, you can login directly.
3. The stand number of the umbrella stand “your company name” is 5A23 and the contact is “your contact person”.
4. The discount code JA22RC6US can be entered in the last step just before payment. The price should be reduced to 135 € + 19% VAT.
5. The terms of participation and cancellation for co-exhibitors can be found here.
6. After your registration as a co-exhibitor you can find the participants portal here.