WOMEX 2024

Manchester 23 – 27 oktober

Mellan den 24 och 27 oktober deltog Sara Aldén från Musikcentrum Väst på WOMEX (WorldMusic Expo) i Manchester för att representera organisationen Musikcentrum Riks (MCR, på engelska Musikcentrum Sweden) tillsammans med MCR:s internationella koordinator Ragnar Berthling från Musikcentrum Öst. Målet med vår närvaro är att nätverka, hitta nya samarbetspartners för internationella projekt och att promota projektet Live Music From Sweden som Musikcentrum Riks driver i samarbete med ExMS, Musik i Syd och Kulturförvaltningen Västra Götaland. Syftet med vårt deltagande var att stärka våra nätverk, representera våra medlemmar och skapa nya kontakter i en tid då kulturstödet skärs ner kraftigt. Genom att etablera både nationella och internationella samarbeten vill Musikcentrum Riks främja ett fortsatt dynamiskt utbyte mellan professionella musiker och publik, både i Sverige och utomlands för att stärka det svenska fria musiklivet.

WOMEX 2024 är en internationell mässa och mötesplats för världsmusik som samlade branschfolk från hela världen. Under årets evenemang deltog artister, band, bokare, arrangörer, festivalrepresentanter samt olika nätverk och organisationer inom världsmusik.

Saras upplevelse av WOMEX och hennes bästa tips inför nästa års mässa:

Fredagen den 25 april började med möte med närvarande MCV-musiker för att kroka arm och skapa en tydlig kontakt med varandra som startskott inför de stundande dagarnas intensiva arbete av att skapa nya kontakter och möten för framtida projekt. Export Music Sweden är värdar för den svenska montern, där har de svenska organisationerna och artisterna som tagit sig till WOMEX sin bas. Här kan besökare på mässan botanisera bland mängder av snyggt material i form av visitkort, presskit och album. Klockan 12.00 startade Export Music Swedens årliga event ”Nordic at Noon.” Där bjöds svenska delegater och deras inbjudna gäster på dryck och tilltugg i det svenska båset.

På lördagen den 26 oktober kl 13 höll Export Music Sweden en föreläsning för svenska delegater som hette “Keynote” med Lisa Schwartz där fokus låg på att skapa start internationell export och US Artist Visa med Matthew Covey

Under mässan fanns möjlighet att upptäcka musik från olika skivbolag, delta i föreläsningar med hörlurar, samt mingla och nätverka med delegater, musiker och artister från hela världen. På eftermiddagar och kvällar arrangerades showcases och klubbkvällar som gav besökarna en chans att uppleva livemusik och skapa nya kontakter.

Från årets WOMEX tar jag med mig många nya kontakter och idéer, men framför allt reflektioner kring tillgänglighet och möjligheten för alla att delta. Under mässan fördes en diskussion om den påtagliga bristen på representation från det globala syd, särskilt från Afrika och Asien. Tidigare har WOMEX arrangerats i bla Spanien, där det varit lättare för afrikanska musiker att delta både geografiskt och ekonomiskt. I år hölls dock mässan i Manchester, och efter att Storbritannien formellt  lämnade formellt EU den 31 januari 2020 har det blivit betydligt svårare att få visum till Storbritannien, vilket gjorde det dyrt och krångligt för delegater från delar av Afrika och Asien att medverka.

Nästa år arrangeras mässan i Finland, vilket är en fördel för delegater i Norden då resekostnaderna blir lägre och tillgängligheten förbättras. Men det påminner också om vikten av att arbeta för att göra WOMEX tillgänglig för musiker och delegater från hela världen, så att global representation verkligen blir möjlig.

En annan återkommande tanke var hur oerhört mycket en frilansande musiker förväntas hantera för att kunna verka idag. De behöver agera som sin egen agent, manager, bokare, sociala medie-ansvarig, ekonom och ovanpå detta även vara sin egen mental coach. Kraven är många och breda för att kunna bedriva sin verksamhet. Vi på Musikcentrum Väst har ett ansvar att rusta och stötta våra medlemmar – de fria musikerna – så att de kan upprätthålla sin hälsa och balans i sitt yrkesliv, därför erbjuder vi en rad kurser och utbildningar inom olika områden som ska hjälpa dem att utvecklas och ta sin musik vidare.

Samtidigt är vi medvetna om att det stora trycket riskerar att skada många musiker. Stress, utbrändhet och sjukskrivningar är vanliga, och vissa tvingas till och med överge yrket. Vi ser hellre ett tryggare system som ger musikerna friheten att skapa under hållbara och långsiktiga förutsättningar, vilket skulle möjliggöra en mer stabil och trygg karriär inom musiken.

/Sara Aldén, projektledare och kommunikatör på Musikcentrum Väst.