11 TikTok-tips från Viva Sounds!
Under Viva Sounds lyssnade vi in oss på samtalet om vår tids mest effektiva sociala mediekanal – TikTok. I panelsamtalet ”Express yourself” berättade Jennifer Lundsten som jobbar som Digital Marketing Specialist & Team Lead på Sony Music Sweden om möjligheterna med sociala mediekanalen TikTok.
Jennifer Lundsten i samtal med A&R Per Sparf
Plattformen startade som Musical.ly 2014 och många i publiken delade att de fortfarande associerade plattformen med ungdomar och dansvideos. Vilket gjorde att många var tveksamma till om TikTok var något för dem. Jennifer delade att många av deras artister har haft samma inställning. Plattformen används till stor del fortfarande av ungdomar och danserna lever kvar på TikTok men det som är viktigt att ta med sig är att världarna och möjligheterna med plattformen har vuxit enormt de senaste åren. Jennifer tryckte på att om det är någon sociala mediekanal en bör satsa på som artist eller musiker så är det just TikTok.
TikTok är en underhållningsplattform med fokus på endast videos. Planen för TikTok är att det ska fungera som Googles sökmotor där användaren kan skriva in ett sökord och få videos på ämnet från användare världen över. Ju mer du använder TikTok desto mer anpassar den sig till dina intressen och skapar som en personlig TV-kanal som visar content som kan intressera dig, baserat på det du brukar söka på eller stanna upp och kolla på. Det är även så du kan tänka kring vilka du vill nå på appen – vilken TV-tittare är dina videos för?
På Sony Music Sweden används TikTok i alla deras kommunikationsstrategier. Speciellt inför musiksläpp för att skapa möjligheter för att bygga upp en hype, få en låt att gå viral eller skapa en buzz kring en artist ellet låt. Jennifer gjorde ett testkonto där hon under 30 dagar postade content för att se om hon kunde hitta och fånga uppmärksamhet hos personer med intresse för EPA-rock. Under 30 dagar postade hon varje dag och nådde 3000 följare och mycket engagemang i samband med sina inlägg.
Jennifers 11 tips för dig som vill använda TikTok:
-
De 3 första sekunderna av en video är till för att fånga intresse – spara sedan det “viktigaste” till mitten av videon för att hålla kvar den som tittar.
-
TikTok är den mest effektiva appen för att nå en ny målgrupp. Gör research kring vilken hashtag som verkar vara ett populärt sökord för din målgrupp eller för videos som har liknande innehåll som videon du ska dela och använd dem.
-
Plattformen är väldigt SEO (search engine optimization) baserad, vilket innebär att både orden i din video och i din caption (rubrik) spelar roll i hur mycket ditt content syns. Use your words wisely!
-
Om du vill utvärdera vilken typ av innehåll som funkar bäst och vad dina följare tycker om mest kan du göra något som kallas A/B testing. Det innebär att du lägger upp två varianter av liknande content. Det kan tex. vara samma video som delas vid två olika tidpunkter och dagar med två olika captions och hashtags som sedan utvärderas för att se vilken som levererade bäst resultat. Resultatet är det mål du har med det content som du delat.
-
TikTok är en kanal där personligt, autentiskt och engagerande content värdesätts högre än finslipat material – du behöver inte välproducerade trailers och teasers – tänk att du här istället delar processen för hur låten du/ni ska släppa kom till, kanske när du/ni repar, videos från turné osv
-
Kontinuitet är nyckeln – i början är rådet att posta varje dag sedan minst 2 gånger i veckan.
-
Håll dig uppdaterad om trender så som nyckelord och musik/ljud på TikTok för att kunna använda det till din fördel. Det finns flikar i appen som visar vilka hashtags och låtar som trendar. Tips! Du kan använda ett populärt ljudspår och ta ner ljudet till 0 och det kommer att ändå räknas med i algoritmen.
-
Om ditt mål är att få spridning på din musik eller att göra din låt viral testa att dela olika delar av låten som du tror kan fånga andra användares intresse för att spara ner och använda just det ljudstycket. Målet är att andra ska använda din musik i sina videos.
-
Om du vill dela en teaser inför musik eller albumsläpp tänk på att inte dela låten i mer än ca två veckor innan för att inte skapa motsatt effekt där låten hinner bli “tjatig” innan den ens har släppt helt.
-
Vill du marknadsföra ditt klipp? 500 kronor räcker långt för att nå fler/nya tittare.
-
TikTok kräver engagemang, har du inte tid, lust eller ett genuint intresse skapa inte ett TikTok konto. Satsa hellre på att använda liknande videodelningsverktyg via Instagram (Instagram Reels) eller Youtube (YouTube shorts).
Veronica Odetunde, Musikcentrum Väst