WOMEX är en årlig mässa, främst för folk- och världsmusik, där alla involverade i musikbranschen får möjlighet att träffas och nätverka. Medverkande på årets mässa var exempelvis artister, band, bokare, arrangörer, festivaler samt olika nätverk och organisationer inom folk- och världsmusik. Årets mässa tog plats i huvudstaden Lissabon i Portugal där jag, Terese Lien Evenstad representerade MCV, Musikcentrum Riks och vår showcasekanal Live Music From Sweden. Detta gjordes i samarbete med Ragnar Berthling från Musikcentrum Öst. Vi var på plats 20-23 oktober och samarbetade kring möten och att presentera våra verksamheter, medlemmar och projekt.

Syftet med att besöka årets WOMEX var alltså att träffa olika potentiella samarbetsparter och att knyta nya kontakter. Det är ett effektivt sätt att bredda vårt nätverk som organisation och att möjliggöra framtida jobbtillfällen för våra medlemmar — genom samarbetsprojekt som exempelvis turnéer, utbyten, festivalspelningar, konsertspelningar etc. Vi hade många inplanerade möten med olika arrangörer, bokare, festivaler och organisationer, samtidigt som spontana möten tillkom under alla dagar på mässan. Vårt arbete resulterade i flera nya kontakter och spännande trådar att dra i gällande olika samarbeten!

En ny grej som jag testade i år var att ta med medlemmar på en runda i mässhallen och vara “manager i 30 min”. Jag gick fram till flera montrar, presenterade vår verksamhet samt några av de Musikcentrum-artister som fanns på plats på mässan. Under rundan utbytte vi kontaktuppgifter eller tips om festivaler, spelställen etc. Detta arbetssätt har absolut utvecklingspotential och något jag kan göra mer organiserat nästa år — för just de medlemmar som hakar på till WOMEX! 

Tips till medlemmar:

  • Jag tycker att du ska åka till mässor för att kunna knyta nya kontakter och nätverka. Detta kan kännas jobbigt (jag förstår!) men samtidigt är det en otroligt bra investering i ditt konstnärskap när det gäller att hitta nya marknader med spelställen (andra länder och territorier), få tips om vilka bokare som finns och få deras kontaktuppgifter.
  • En annan bra grej är att du kan gå runt till alla montrar från olika länder och bara vara nyfiken och fråga vad de arrangerar för festivaler och konsertscener i olika länder. På så vis får du möjlighet att söka spelningar utomlands och att bredda ditt nätverk.
  • Det är även bra att träffa musiker från andra länder som du kan utbyta kontaktuppgifter med, för att kunna tipsa varandra om spelställen eller bokare och arrangörer.


Här listar jag de viktigaste aha-upplevelserna från både i år och från förra årets
WOMEX:  

  • Nummer 1 (i år):
    Det var flera bokare och arrangörer som talade om varför de uppskattar specifika artister och vilka egenskaper de premierar högt hos dessa. Arrangörerna hänvisade alltid till en artists scennärvaro och att detta innebar hur väl artisten kunde förmedla ett budskap med sin musik. Flera arrangörer uttalade sig om detta och sa exempelvis “artisten har en fantastisk förmåga att kunna förmedla sin musik”, “artisten känns proffsig och trygg på scen med en fenomenal publikkontakt”, det är “fantastiskt när en artist berättar en story med sin musik”, och det är viktigt att “artisten menar absolut varje ton hen spelar” etc. Det kan vara ett bra perspektiv att påminna sig om i sitt musikerskap — ifall du skulle fastna vid något som exempelvis att öva färdigheter på ditt instrument eller i ditt låtskrivande. Det kanske inte är så viktigt VAD du spelar utan snarare HUR du spelar och framför din musik.
  • Nummer 2 (förra året):
    De flesta agenter och bokare som jag träffade under WOMEX presenterade alltid sina akter/artister genom att berätta deras story. De berättade vad som var intressant med artisterna och vad som hade format dem till de musiker de är idag samt varför de spelar den musik de gör. Det är ett bra tips att ta med sig – att fila på din egna story, sätta ord på vad din bakgrund är och vad som gjort dig till den musiker/artist du är idag. Det fångar intresse! Bokaren berättade exempelvis:

“Den här artisten är från Syrien och skriver musik om sina upplevelser av flykten från den här platsen och bor nu på den här orten där hen har träffat lokala musiker och skapat den här musiken”

 – “Den här artisten slutade ta pianolektioner vid 10 års ålder och utbildade sig till matematiker. Hen spelar fri impro och använder sina matematiska färdigheter i sin musik och är nu musikprofessor på den här skolan”.

  • Nummer 3:
    Jag hade ett intressant samtal med en delegat om att nätverka på mässor. Hur ska en göra? En tanke som dök upp var att du som musiker på en mässa inte behöver känna att du måste tränga dig på olika bokare/arrangörer utan det kan ofta vara bättre att “bara vara en skön och trevlig människa och snacka om vad som helst”. Vi är alla människor och det viktigaste är att skapa kontakt först för att sedan utveckla ett samarbete.
  • Nummer 4:
    Andra generella tips som jag fick gällande mässan var att musiker/artister alltid bör ta med sig visitkort och/eller flyers (gärna med en QR-kod som går till din hemsida eller din musik!) och skivor för att dela ut. En annan viktig grej är att klippa ihop en teaser på max 1 minut där din musik “går rakt på sak” eftersom bokare och arrangörer inte har tid att lyssna på en hel låt. Ha gärna med dig en surfplatta och ha teasern redo för att kunna visa upp för första bästa person. Ha koll på vad mässan eller Export Music Sweden erbjuder av olika event som du kan anmäla dig till, exempelvis “speed-dating” eller “matchmaking” där du får möjlighet att träffa bokare och arrangörer.Tänk på att ha sköna skor, drick mycket vatten, ta många pauser och ät ofta under dagen! Hoppas att vi ses på WOMEX nästa år!/Terese