Björn Petersson Kvartett
Visjazz i psalmton med svidande och råa texter som petar och skrapar precis på rätt ställen.
Björn Petersson Kvartett har beskrivits som visjazz i psalmton med svidande och råa texter som petar och skrapar på precis rätt ställen.
Eller som Leif Carlsson skrev i tidskriften Lira:
”Djärvt att dra detta musikaliska projekt till en sådan vass spets. Mötet mellan texter om förtvivlan och förvirring och en medvetet valhänt omfamnande musik. Enkelt och obevekligt, inte lätt att släppa”
Texternas tema kan kondenseras till mänskliga svagheter. Vilka behandlas med mer eller mindre allvarsam ton, ibland insvepta i något lager av ironi och humor. Kompositionerna hämtar mycket inspiration från svenska psalmer vilket ger en lugnande och vemodstrånande ton till musiken och det musikaliska uttrycket är lugnt, långsamt och tyst med inspiration från visor, jazz och svensk folkmusik.
Fredagen den 13e september släpps BPKs tredje album ”En konstnärs handbok” där skapande och konstnärsskap är det centrala temat.
BPK har tidigare gett ut två album: ”Grabowski” 2020 och ”FÖRLUST & RÄDSLA” 2022.
Björn Petersson Kvartett är:
Björn Petersson – Kontrabas
Agnes Åhlund – Sång
Christian Berg – Piano
Karin Wiberg – Violin
Alma Möller – Viola
Anton Jonsson – Trummor
Sagt om Björn Petersson Kvartett:
”Det är musik som känns väldigt svensk i sin ton och det är musik som känns igen, men som inte riktigt kan placeras. Musiken flödar av blå toner, av sorgsna toner, men på något vis också av hopp. Björn Petersson Kvartett rör sig i ett musikaliskt landskap som sällan beträds. Det är ett landskap där det enkla och det vackra får komma fram i långsamma melodislingor. Vackert var ordet.”
– Lennart Götesson, Dalademokraten
”Djärvt att dra detta musikaliska projekt till en sådan vass spets. Mötet mellan texter om förtvivlan och förvirring och en medvetet valhänt omfamnande musik. Enkelt och obevekligt, inte lätt att släppa”
– Leif Carlsson, Lira
”Musikken er omtrent så typisk svensk, som vi andre skandinaver forestiller oss den. Det er melankolsk visejazz som passer perfekt en ettermiddag etter at solen har stekt våre velfødde kropper hele dagen, og vi blir søvnige og passer best horisontalt i skyggen … Musikalsk er det klare spor til musikken vi fikk fra Jan Johansson og Georg Riedel, samtidig som det er mye av den melankolske delen av den svenske folkemusikken i det vi får høre. Men sammen med tekstene blir dette en helt annen opplevelse, som jeg tror Petersson har tenkt nøye gjennom. At kosen skal få seg en smell mens vi lytter.”
”Dette er blitt en spennende plate som kommer til å bli silt mye i tiden som kommer, og vi forhåpentligvis får en god og varm sommer. Så kan vi enten nyte den fine musikken, eller feste oss ved de til dels sterke tekstene, som får oss til å sette den kalde hvitvinen i vrangstrupen mer enn en gang. En sterk plate!”
– Jan Granlie, Salt Peanuts
”Grabowski landar mittemellan tröstande balsam och oroande, svart humor med texter i ett Allan Edwall-nära landskap”
”Peterssons psalmbestrukna existentialistiska frågeställningar är en tämligen rar fågel i svensk modern jazzvisa”
– Magnus Östnäs, Lira
”Det här (Grabowski) är något för alla preppers att lägga i överlevnadslådan”
– Esmeralda Moberg, Folkmusiken i P2