




Musikalliansen erbjuder frilansande musiker en unik anställningsform som kombinerar trygghet med flexibilitet. Som anställd omfattas du av kollektivavtal, tjänstepension och försäkringar, samtidigt som du kan fortsätta din frilansverksamhet.
Vi stöttar hela det fria musiklivet med kompetensutveckling och aktiviteter som stärker musikers möjligheter på arbetsmarknaden.
Ansökan öppnar 3 mars!
För att kvalificera dig behöver du ha arbetat som frilansmusiker de senaste fem åren inom offentligt stödd kulturverksamhet.
Missa inte att ansöka till Live Music From Sweden innan den 3 mars!
Detta är en unik möjlighet att knyta kontakter med bokare, arrangörer och skivbolag på toppmässor inom branschen – denna gång med fokus på Jazzahead, Classical Next och Reeperbahn! Missa inte chansen att synas på en plattform som lyfter fram och främjar Sveriges bästa live-musiktalanger!
Som konstnär är friheten som kommer med yrket på många sätt en fantastisk sak! Att skapa på egna villkor, att följa sin passion och att forma sitt arbetsliv efter sin egen vision. Men vad händer när du närmar dig pensionsåldern? Har du en plan för hur du ska kunna fortsätta leva det liv du vill – utan ekonomisk stress?
Många konstnärer ställer sig viktiga frågor:
🔹 Hur skapar jag en ekonomisk trygghet inför pensionen?
🔹 Hur kan jag bäst planera mitt företagande när jag vill arbeta mindre – eller inte alls?
🔹 Är det kanske dags att starta företag på äldre dagar för att maximera inkomsterna?
Det finns lösningar, men de kräver planering. Oavsett om du frilansar, driver eget företag eller kombinerar din konstnärliga verksamhet med andra uppdrag, finns det strategier som kan ge dig större ekonomisk frihet när du blir äldre.
Vill du få koll inför framtiden och få konkreta råd om hur du bäst förbereder dig? Konstnärsnämnden hjälper dig att navigera i pensionsdjungeln och hitta vägar som passar just din situation.
Musikalliansen erbjuder frilansande musiker en unik anställningsform som kombinerar trygghet med flexibilitet. Som anställd omfattas du av kollektivavtal, tjänstepension och försäkringar, samtidigt som du kan fortsätta din frilansverksamhet.
Ansökan öppnar 3 mars!
För att kvalificera dig behöver du ha arbetat som frilansmusiker de senaste fem åren inom offentligt stödd kulturverksamhet.
Vi är glada att meddela att ansökan till Live Music From Sweden återigen är öppen! Artister uppmanas att skicka in sina ansökningar fram till den 3 mars. Om du planerar att delta vid Jazzahead, Classical next eller Reeperbahn så är detta ett utmärkt tillfälle att komplettera ditt framträdande med professionellt PR-material. Passa på att bli en del av en plattform som aktivt lyfter fram och sprider Sveriges främsta live-musiktalanger.
Under Folk & Kultur den 6 februari var jag, Sara Aldén, på plats för att knyta kontakter och utbyta erfarenheter med kollegor inom den svenska musik- och kulturbranschen. Mässan bjöd som vanligt in till praktiska samtal och diskussioner där både utmaningar och möjligheter togs upp på ett – vad jag upplevde det som – direkt och ärligt sätt.
Min dag började med ett samtal med temat ”Plats för populärmusiken inom offentliga strukturer” som hölls av Kulturförvaltningen Västra Götalandsregionen. Där bjöd Maja-Karin Fredriksson och Jonathan Björk från kulturförvaltningen VGR in till tankar om upp hur vi kan skapa utrymme för populärmusik inom de befintliga institutionella ramarna tillsammans med deltagarna Henryk Lipp – producent, Linnea Ljungblad – producent,Gustav Nyqvist – VG Live. Många reflektioner rörde de tunga frågorna om hållbarhet och finansiering, med det skapades hela tiden plats av moderatorerna för utrymme för att belysa framtida möjligheter och praktiska lösningar.
Därefter följde ett inspirerande panelsamtal arrangerat av Musikerförbundet, där ordförande Karin Inde tillsammans med bland andra artisten och multikonstnär Aurelia Dey (tillika MCV-styrelsemedlem) diskuterade den tankeväckande frågan:
”Varför ska man forcera fram mångfald?”
Det här samtal öppnade upp för personliga berättelser och insikter som tydligt visade att mångfald inte bara handlar om statistik, utan om att verkligen ge plats åt olika röster och perspektiv – i alla rum. Det var en viktig påminnelse om att konstnärlig frihet och representativitet alltid måste gå hand i hand. Vi fick även ta del av delar av en omfattande kvantitativ undersökning presenterad av Musiksverige, som kartlagt upplevelserna av inkludering i hela den svenska musikbranschen. Denna studie, som är en del av ett pågående arbete, belyser vilka perspektiv som får plats och vilka som riskerar att hamna i skymundan. Efter presentationen följde en livlig debatt där deltagare, inklusive bland andra Karin Inde, Johnny Tennander, vd Sony Music Publishing Scandinavia AB, Aurelia Dey, artist och multikonstnär Ledamot i SAMI, Martin Jonsson Tibblin, ny chef för Stims musikfrämjande verksamhet och Ceylan Holago, head of operations för CMDS (Creative Minds – Diversity Strategies) tillsammans med moderator Elisabet Widlund Fornelius, diskuterade undersökningens insikter och lyfte fram konkreta åtgärder för framtiden.
En annan höjdpunkt var det interaktiva rundabordssamtalet med temat ”Högre musikutbildning – vad sen?”. Musikalliansen samlade engagerade röster och bland deltagarna fanns bland annat Martin Sjöstedt, Kungliga Musikhögskolans rektor Per-Henrik Holgersson, den nyexaminerade musikalartisten Frida Linnell, verksamhetsledaren för Regional Musik i Sverige Max Låke samt sångerskan och låtskrivaren Kristin Amparo. Moderator Osiel Ibáñez ledde samtalet med en varm och inkluderande ton, vilket gjorde att diskussionen, även när den var kritisk, kändes både äkta och hoppfull. En fråga som skapade debatt var:
– citat från en person ur publiken som anslöt till det öppna runda bordsamtalet vid ett tillfälle.
Med denna fråga på bordet blev det tydligt att det var många som delade visionen om en framtid där musikutbildningen verkligen formar morgondagens bransch.
Utöver det fullspäckade schemat spenderades min tid i Musikerförbundets monter då Centrumbildningarna inte hade någon gemensam monter i år på Folk & Kultur, vilket berodde på nedskärningar. Tidigare år har jag upplevt det som både givande och värdefullt att kunna mötas och utbyta erfarenheter med andra centrumbildningar på plats. Den fysiska närvaron har varit avgörande för att skapa konkreta samtal och gemensamma vägar framåt, något som inte kan ersättas av email och korta telefonsamtal. Som kontrapunkt till detta fanns det på plats i Musikerförbundets monter ett nytt nätverk: N.O.R.M – Nätverket Organisationer för en Rättvis Musikbransch. De var på plats med sin lansering av detta initiativ från Musikerförbundets Kvinnokomitée. Det var inspirerande i dessa kulturpolitiskt gråa tider att se hur många likasinnade och passionerade aktörer som var redo att dela med sig av sina erfarenheter och tillsammans organisera sig och jobba för att bygga en bransch som är både rättvis och inkluderande – för alla.
En annan diskussion som verkligen fastnade hos mig var den som anordnades av Nätverkstan med temat ”Hur skyddar vi det offentliga samtalet i en tid av hat och hot?”. Här bidrog kulturprofiler som Ann Ighe, Jennie Dielemans, Karin Pettersson och Daniel Poohl med genuina och ärliga reflektioner om vikten av att bevara ett öppet samtal, trots de tuffa utmaningar vi står inför. Trots en allvarlig stämning kändes det som att viljan att hitta nya vägar framåt genomsyrade hela diskussionen.
Sammanfattningsvis var dagen på Folk & Kultur fylld av värdefulla insikter och äkta och varma möten med människor som brinner för kultur i Sverige idag. Visst berörde många samtal tunga ämnen som hållbarhet och finansiering, och det fanns stunder av tunga tankar, men under ytan fanns hela tiden en stark vilja att lyfta fram mångfald, konstnärskap och inkludering.
Den sken igenom.
/Sara Aldén, projektledare och kommunikatör MCV